Wednesday, 22 January 2014

Cabaran Penggunaan ICT Dalam Sistem Pendidikan

Isi Kandungan            Muka Surat

1.0 Pengenalan ………………………………………………………………………...….1
2.0 Cabaran Dalam Penggunaan ICT Dalam Sistem Pendidikan……………...……3
2.1.1     Kemahiran Guru Dalam Penggunaan ICT..................................3
2.1.2     Suntikan Modal Daripada Pihak KerajaaN..................................4
2.1.3     Jurang Teknologi Antara Bandar Dan Luar Bandar...................6         
2.1.4     Kelengkapan ICT Yang Lapuk....................................................7
2.1.5     Persepsi Guru Terhadap Bahan ICT...........................................8
2.1.6     Tidak Dapat Menerima Akan Perubahan Terhadap Gaya ........8
2.1.7     Masa Dan Beban Tugas Guru.....................................................9
2.1.8     2.1..8Penyalahgunaan Keperluan ICT Di Sekolah....................10

3.0 Kesimpulan10
Sumber Rujukan












1.0  PENGENALAN

Dalam era globalisasi ini pendidikan merupakan salah satu gadaian untuk seseorang individu di dalam negara ini untuk melayakkan diri untuk ke peringkat pendidikan yang lebih tinggi. Kelayakkan ini dilihat melalui pencapaian yang di perolehi semasa pembelajaran dilakukan. Namun begitu kelayakkan ini bukan hanya diukur melalui pencapaian malah dilihat melalui kecekapan ICT seseorang individu tersebut. Individu yang mempunyai kemahiran dalam penggunaan ICT mestilah lebih berkelayakkan untuk memperolehi penghargaan semasa aktiviti pembelajaran dilakukan.

Kepesatan pembangunan di Malaysia dalam bidang ekonomi, sosial, politik dan pendidikan di peringkat Asia bukan lagi salah satu angan-angan kosong. Kepesatan globalisasi dan perkembangan teknologi telah memberi tekanan dalam sistem pendidikan yang mendesak agar beberapa perubahan dilakukan dalam sistem pendidikan tersebut. Perubahan dalam sistem pendidikan dimana sistem pendidikan di negara ini lebih menitikberatkan dalam penggunaan ICT dalam aktiviti pembelajaran adalah salah satu kelebihan dimana dapat meningkatkan semangat para pelajar untuk meneruskan pembelajaran dalam suasana yang menarik.

Keadaan teknologi yang begitu canggih pada masa sekarang dapat menyediakan para pelajar terhadap cabaran dunia luar dan menyediakan mereka untuk keluar dan membawa diri dalam persekitaran pekerjaan. Penggunaan ICT ini juga dapat meningkatkan kreativiti dan inovasi para pelajar untuk terus meningkatkan kemahiran diri sekaligus dapat mendapat ilmu yang memberi manfaat kepada mereka. Keadaan ini sekaligus menwujudkan persekitaran yang saling bersaing antara mereka demi mencapai tahap kemahiran ICT yang terbaik daripada kalangan yang terbaik. Perkara ini juga adalah salah satu kelebihan kepada para pelajar khasnya para pelajar Sekolah Menengah untuk menyiapkan diri ke dalam dunia pendidikan yang lebih tinggi sama ada di Institusi Pengajian Tinggi Awan (IPTA) atau Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).

Penggunaan ICT ini dapat membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dimana membolehkan proses penyampaian maklumat daripada guru dapat dipermudahkan dan mudah untuk diterima oleh para pelajar tersebut. Penggunaan alatan seperti komputer dan perisian ini sebenarnya lebih padat dan mudah untuk memastikan sesuatu maklumat tersebut diperolehi dan disebar. Keadaan ini mungkin akan menarik minat para pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran tanpa wujudnya perasaan jemu dalam kalangan mereka.

Namun begitu, Malaysia merupakan salah satu negara yang menitikberatkan penggunaan ICT dalam sistem pendidikan akan tetapi dalam aktiviti perlaksaannya masih dalam peringkat yang belum memuaskan. Keadaan ini kerana terdapat beberapa cabaran dan kekangan yang  berlaku dalam perlaksaan pengunaan ICT tersebut dalam sistem pendidikan tersebut.

2.0      CABARAN DALAM PENGGUNAAN ICT DALAM SISTEM PENDIDIKAN

2.1.1   Kemahiran Guru Dalam Penggunaan ICT.

Pada masa kini kesediaan para guru dalam melaksanakan tugas sebagai seorang pembimbing adalah berat. Hal ini kerana para guru bukan hanya mengajar secara formal malah pakar dalam penggunaaan ICT. Namun begitu dalam kesediaan para guru tersebut terdapat juga halangan dimana para guru ketinggalan daripada arus kemodenan dunia ICT pada masa sekarang. Perkara ini adalah berbeza dengan apa yang berlaku di negara Barat di mana guru-guru dinegara tersebut terlatih dan cekap. Menurut Fisher (2003) di negara Barat peningkatan pengintegrasian ICT dalam bilik darjah amat memberangsangkan sejak tiga puluh tahun yang lalu. Perkara ini menunjukkan bahawa guru-guru yang ada di negara Barat adalah jauh lebih berkemahiran daripada negara kita.

Dalam suasana moden yang dilengkapi dengan sistem canggih ini para guru yang tidak terlatih tidak akan memilih untuk mengajar dengan menggunakan alatan ICT yang lebih menarik minat para pelajar dalam aktiviti pembelajaran.perkara ini adalah amat merugikan para pelajar dimana mereka tidak menikmati akan kemajuan ICT ekoran daripada tahap penguasaan guru terhadap penggunaan ICT rendah. Hal ini akan menyebabkan kerugian bagi pihak yang menyalurkan bantuan dan pemberian aset seperti komputer jika tidak diguna pakai secara menyeluruh. Namun begitu terdapat beberapa langkah yang telah di ambil oleh pihak kementerian pendidikan dimana para guru telah dihantar untuk kursus ICT dan penggunaan. Pihak kerajaan mengambil langkah memberi latihan intensif kepada guru-guru menerusi program khas yang telah dijalankan. Program tersebut mengandungi taklimat khas cara penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran pelajar oleh tenaga pelajar yang terlatih. Guru-guru yang dipilih ini akan didedahkan dengan Microsoft Word, Microsoft Excel dan sebagainya.  Kursus-kursus seperti ini memakan belanja yang besar untuk dilaksanakan oleh itu pihak kerajaan menyarankan agar para guru peka akan penggunaan ICT. Hasil daripada kursus yang telah diadakan mungkin meningkatkan kemahiran para guru namun dari segi perlaksanaan yang dilakukan oleh guru tersebut dalam jumlah yang tidak memberangsangkan.

Selain itu sikap sebahagian daripada guru masih didapati kurang mengintegrasikan ICT dalam pengajaran di sekolah. Semua sekolah perlu menyalurkan portal bagi membolehkan guru akses kepada portal untuk menyimpan bahan pengajaran dan maklumat yang berkaitan. Di samping itu, semua bentuk latihan dalam bidang ICT perlu diperkukuhkan bagi mengatasi masalah mejoriti guru yang masih menggunakan kaedah pengajaran tradisional dan kurang menggunakan kemudahan ICT. Perkara ini menjadi cabaran kepada KPM untuk menyediakan kemudahan dan kepakaran ICT yang mencukupi di pusat sumber pendidikan Negeri dan sebagainya.

2.1.2       Suntikan Modal Daripada Pihak Kerajaan

Dalam memastikan kelengkapan di setiap sekolah yang terdapat di negara ini memerlukan modal yang besar untuk melengkapkan sesebuah sekolah yang mempunyai kelengkapan atau alatan ICT dengan sepenuhnya. Perkara ini berkait rapat dengan bajet yang dikeluarkan oelh pihak kerajaan terhadap kementerian pendidikan. Modal yang kecil ini menyebabkan terdapat sekolah yang tercicir akan kelengkapan ICT mereka. Bukan sahaja kos untuk memperolehi alatan ICT tersebut besar, malah jarak dan darjah ketersampaian juga mempengaruhi dalam penyediaan alatan tersebut terhadap sekolah-sekolah tertentu.

Perkara ini boleh dilihat dimana sekolah-sekolah yang terdapat di bandar-bandar utama mempunyai kelengkapan ICT yang mencukupi berbanding sekolah yang terdapat di luar bandar. Perkara ini memang jelas berlaku di Malaysia kerana dengan adanya perkhidmatan pengangkutan, perhubungan, komunikasi yang terdapat di bandar adalah lengkap dan memudahkan untuk menyediakan kelengkapan ICT tersebut berbanding dengan sekolah yang terdapat di bandar. Hal ini adalah berkaitan dengan kos-kos seperti pengangkutan yang lebih murah jika dibandingkan dengan kos-kos pengangkutan untuk memenuhi keperluan ICT disekolah yang terdapat di luar bandar.

Proses pengajaran memperalatkan ICT menuntut guru berkemahiran dalam membina persembahan dan mengintegrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan input-input seperti rakaman suara, memasukan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru. Oleh kerana tidak semua bahan pengajaran tersedia untuk digunakan terus, maka guru dikehendaki menyediakan bahan pengajaran yang lebih menarik, tetapi keinginan guru untuk menambahbaikan bahan pengajaran dan pembelajaran hanya tinggal sebagai kemahuan saja kerana guru-guru kekurangan kemahiran komputer dan pengetahuan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Tambahan lagi, penggunaan komputer oleh guru adalah pada tahap yang minima sahaja iaitu sekali sekala dalam masa sebulan. Selain daripada itu, guru-guru kerap menggunakan hanya satu program sahaja iaitu pemprosesan perkataan. Guru-guru jarang menggunakan pangkalan data, persembahan mutimedia, persembahan grafik, mel elektronik dan laman web dalam pengajaran.




2.1.3     Jurang Teknologi Antara Bandar Dan Luar Bandar

Dalam era globalisasi ini peningkatan tingkat teknologi yang berlaku di oersekitaran adalah semakin tinggi. Hal ini kerana dengan adanya kemudahan internet memudahkan para pelajar untuk berkomunikasi dengan dunia luar. Potensi ICT sebagai alat yang boleh membantu dalam pengajaran dan pembelajaran menjadi semakin penting dan meningkat secara mendadak dalam sistem pendidikan di negara kita. Hal ini dapat dibuktikan dengan para pelajar pada masa kini lebih berminat dalam menggunakan ICT dimana mereka memilih untuk melayari internet dan mengakses maklumat yang terdapat dilaman internet. Perkara ini di perhebatkan lagi dengan kewujudan media-media sosial yang terdapat di internet seperti Facebook, Myspace, Friendster dan sebagainya. Hal ini merupakan salah satu trend dimana sebahagian daripada pelajar pada masa sekarang mempunyai media sosial tersendiri (Liaw Huang & Chen 2007).

Namun begitu dalam kepesatan teknologi ini terdapat juga sebahagian yang tercicir daripada jaringan berkenaan. Jaringan internet yang merupakan salah satu kemudahan asas kepada sebahagian masyarakat tidak dapat diperolehi oleh sebahgian masyarakat yang lain. Perkara ini adalah jelas berlaku di negara ini dimana masyarakat luar bandar kebanyakkan tercicir dalam arus pemodenan ini. Perkara ini berlaku kerana faktor persekitaran yang terdapat di kawasan luar bandar itu sendiri. Persekitaran yang tidak lengkap dengan kemudahan jalan raya, kemudahan elektrik, kemudahan air yang terdapat di luar bandar adalah salah satu cabaran dan masalah dalam penyediaan kemudahan ICT tersebut dikawasan luar bandar. Jarak dan darjah ketersampaian tinggi untuk berhubung ke kawasan luar bandar ini adalah salah satu punca menyebabkan kawasan tersebut tercicir daripada pemodenan tersebut. Sebagai contoh dikawasan pedalaman sabah dan Sarawak dimana kawasan seperti pedalaman tidak mempunyai kelengkapan komunikasi dan menyukarkan untuk menyediakan kawasan tersebut dengan kemudahan seperti internet.

Perkara ini menyebabkan penduduk yang berada diluar bandar sukar untuk menerima kelengkapan ICT tersebut. Ketiadaan kemahiran asas tersebut menyukarkan mereka untuk menyesuaikan diri dan berkemungkinan menghilangkan minat mereka untuk mengetahui perkara yang berkaitan dengan ICT berkenaan. Penggunaan ICT ini dalam pengajaran dan pembelajaran di Malaysia dikatakan boleh meluaskan perbezaan pelajar bandar dan luar bandar. Perkara ini berlaku kerana pelajar di luar bandar kurang terdedah kepada gajet-gajet ICT dalam kehidupan seharian. Hal ini menyebabkan kesukaran pihak guru untuk menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakan program pendidikan yang dibangunkan dalam bentuk ICT harus digunakan  secara dua hala, iaitu memerlukan interaksi balas daripada pelajar. Namun perkara ini tidak dapat dilaksanakan jika pelajar tidak mempunyai kemahiran asas dalam penggunaan ICT.

Dalam memastikan jurang berkenaan tidak terlalu besar pihak kerajaan telah menyalurkan bantuan dengan menyediakan komputer untuk kegunaan sekolah-sekolah di Malaysia yang bertujuan untuk mendidik anak-anak muda dengan kelengkapan ICT. Hal ini dapat merapatkan jurang pelajar bandar dan luar bandar. Usaha kerajaan memperbanyak komputer di makmal sekolah juga melibatkan kos dan komitmen yang tinggi

2.1.4        Kelengkapan ICT Yang Lapuk

Malaysia yang merupakan negara yang status sedang membangun mempunyai tingkat ekonomi yang tersendiri setanding dengan negara-negara membangun yang lain. Dalam memastikan kemudahan ICT yang cukup dan terkini dengan rangkaian internet yang boleh didapati oleh semua peringkat organisasi pendidikan bagi memperluaskan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan pendidikan. Oleh itu, Kementerian Pelajaran Malaysia perlu menyediakan kemudahan peralata yang terkini dan mencukupi kepada semua peringkat KPM ke arah mengukuhkan ICT dalam pendidikan.

Keadaan peralatan ICT yang usang juga menjadi masalah kepada peningkatan kemahiran pelajar dalam bidang ICT. Hal ini berlaku kerana dengan ketiadaan modal dan tiada semak semula yang dilakukan oleh pihak sekolah yang menyebabkan  beberapa sekolah tercicir daripada bekalan peralatan  ICT yang baru. Keadaan ini menyebabkan minat pelajar terhadap penggunaan ICT semakin berkurang. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya peralatan ICT tersebut seiring dengan peredaran masa. Sebagai contoh penggunaan mesin taip haruslah berubah kepada sistem berkomputer di mana sistem penyimpanan yang terdapat pada komputer adalah terbaik.

2.1.5        Persepsi Guru Terhadap Bahan ICT

Di Malaysia mempunyai ramai tenaga pengajar di mana setiap pengajar mempunyai kekuatan yang tersendiri. Namun begitu tidak semua para guru yang bersedia untuk membuat perubahan kerana yakin bahawa gaya pendidikan tradisional lebih memberi kesan dan impak yang memuaskan berbanding dengan penggunaan ICTdalam pendidikan. Hal ini disebabkan oleh sistem pelajaran yang ada di Malaysia hanya mementingkan keputusan peperiksaan sahaja. Perkara sebegini adalah salah satu perkara yang tidak relevan yang berlaku pada zaman moden ini. Dalam membentuk modal insane yang berdaya saing kemahiran-kemahiran seperti penggunaan ICT haruslah dipertingkatkan . para guru yang masih belum bersedia untuk menerima cabaran tersebut menyebabkan perlaksanaan ICT di sekolah-sekolah masih berkurang.

2.1.6        Tidak Dapat Menerima Akan Perubahan Terhadap Gaya Perguruan.

Pada zaman era globalisasi ini atas dasar rela atau tidak para guru hendaklah menerima akan perubahan yang berlaku dalam sistem pembelajaran yang ada. Hal ini kerana dengan adanya kemudahan berbentuk elektronik ini bukan memberi kesan yang negatif terhadap seseorang individu. Hal ini merupakan salah satu cabaran yang menyebabkan penggunaan ICT di sekolah-sekolah berkurang kerana takut akan perubahan yang berlaku. hal ini adalah berkaitan dengan jati diri seorang guru tersebut. Mental dan fizikal hendaklah selari dengan kemajuan yang dikecapi dan untuk menggalakkan penggunaan ICT ini ialah para guru hendaklah bersedia untuk menghadapi perubahan sekeliling

2.1.7   Masa Dan Beban Tugas Guru

Mengintegrasikan komputer dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru dalam membuat persediaan. Persediaan tersebut diperlukan termasuk dari aspek menyediakan bahan mengajar serta untuk persediaan bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu mengajar yang banyak, sesetengah guru mempunyai bilangan waktu mengajar sebanyak 30 waktu seminggu, adalah sukar bagi guru untuk membuat persediaan mengajar di sekolah dan juga untuk setup bahan mengajar di makmal komputer.

Guru-guru juga mempunyai beban tugas lain selain daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu persekolahan seperti guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua panitia, selepas waktu persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan, mesyuarat-mesyuarat daerah, PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek. Situasi ini akan menyukarkan guru untuk melakukan persediaan yang mantap terutama jika mereka perlu menyediakan bahan sendiri, sebagai contoh jika guru perlu mendapatkan bahan dari internet dan untuk memilih bahan yang sesuai kadang-kadang mengambil masa berjam-jam. Penghasilan bahan pengajaran pembelajaran berasaskan kaedah bestari memerlukan masa yang lama kerana penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti supaya bahan tersebut berupaya membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis dan kreatif, berupaya membuat penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu memajukan diri sendiri (self access, self pace and self excel).




2.1.8    Penyalahgunaan Keperluan ICT Di Sekolah.

Cabaran pada masa kini yang berlaku dalam penggunaan ICT ini ialah penyalahan keperlua n ICT di sekolah. Hal ini adalah berkaitan dengan terdapat daripada pengguna alatan ICT ini tidak menggunakan keperluan tersebut secara yang telah ditetapkan. Sebagai contoh ialah menggunakan keperluan tersebut untuk kepentingan peribadi. Penggunaan keperluan ICT ini secara tidak langsung boleh menjejaskan fokus mereka dalam mencapai objektif asal dalam penyediaan keperluan ICT ini di sekolah. Penyalahgunaan ini adalah seperti melayari laman web yang tiada berkaitan dengan pelajaran yang menyebabkan matlamat tersebut tidak tercapai.

Dalam pemasalahan ini adalah menjadi tanggungjawab pihak sekolah dalam menangani masalah tersebut. Pemantauan haruslah dilakukan agar perkara sedemikian tidak berlaku. Namun begitu dalam melakukan pemantauan ini akan memberi kenaikan tersendiri di mana dengan adanya pemantauan ini sekaligus dapat meningkatkan kualiti dan menambah baik suasana pendidikan yang berlandaskan ICT pada masa kini.

3.0    PENUTUP

Integrasi ICT dalam P engajaran dan pembelajaran merupakan perkara yang penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sungguh di antara pemimpin sekolah, guru, pelajar dan semua pihak. Sekolah tidak ada pilihan lain melainkan menerima perubahan dan fenomena ICT untuk diterapkan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk itu penglibatan pemimpin sekolah dalam membina polisi, pelan pembangunan ICT dan sokongan terhadap program pembangunan staf adalah menjadi teras utama. Sokongan dan sumbangan pihak luar harus dilihat sebagai satu peluang untuk memantapkan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan adalah usaha daripada semua pihak, diharapkan cabaran dan kekangan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dapat ditangani.

Hal ini adalah menjadi tanggungjawab semua pihak demi memastikan objektif utama dalam penyediaan keperluan ICT ini boleh dicapai. Namun begitu dalam usaha untuk ke arah berikut bukanlah mudah dan  bukanlah mustahil. Perkara ini memerlukan pengorbanan yang besar sama ada dari pihak sekolah ataupun sokongan daripada ibu bapa.
























RUJUKAN

Fisher R. (2003) ‘Unlocking Creativity’ Teaching Thinking, Autumn 2003 pp46-50.
Liaw, S.S., Huang, H.M. & Chen, G.D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Journal of Computer and Education 49: 1066-1080.
Pusat Perkembangan Kurikulum. (2003). MySchool Net. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Ting Kung Shiung & Woo Yoke Ling (2005). Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik dan vokasional  Universiti Teknologi Mara
Rusmini Ku Ahmad (2003). Integrasi teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran : Jurnal pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Genting Highlands. Institut Aminuddin Baki.


No comments:

Post a Comment