Pelbagai cara dan kaedah yang di guna dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Menurut
Mok (1992), kaedah pengajaran merupakan satu cara mendekati objektif pengajaran
dengan
langkah penyampaian yang tersusun. Menurut Sharifah ( 1986 ), kaedah pengajaran
pula
merupakan
peredaran ke arah satu tujuan pengajaran yang telah dirancangkan dengan
teratur.
Terdapat
pelbagai jenis kaedah yang boleh digunakan dalam proses pengajaran. Antara
kaedah
pengajaran
yang akan dibincangkan adalah seperti berikut:
i)
Kaedah tunjuk cara
ii) Kaedah amali
iii) Kaedah
projek
iv) Kaedah
simulasi
v) Kaedah
syarahan
vi) Kaedah latih
tubi
vii) Kaedah
perbincangan
i) Kaedah Simulasi
Tujuan kaedah simulasi adalah
untuk meningkatkan kebolehan murid mengaplikasikan konsep-konsep tertentu dalam
penyelesaian masalah. Simulasi adalah suatu situasi yang diwujudkan supaya
menyerupai situasi sebenar tetapi dalam bentuk yang dipermudahkan, diringkaskan
atau dikecilkan supaya masalah atau isu yang berkaitan lebih mudah
diselesaikan. Dalam kaedah ini, guru mempunyai beberapa tanggungjawab,
antaranya:
- memilih satu masalah atau
isu yang melibatkan minat atau pandangan yang berlawanan.
- memastikan unsur-unsur
utama masalah atau isu terkandung dalam simulasi.
- mengenal pasti
konsep-konsep yang terlibat dalam masalah atau isu berkenaan.
- menentukan langkah-langkah
yang perlu diambil semasa simulasi. Langkah-langkah ini termasuklah
bagaimana tingkah laku murid, peranan yang dimainkan, serta peraturan yang
mempengaruhi tindakan murid tersebut.
Murid mengambil bahagian dalam simulasi dengan cara memainkan peranan individu atau pihak yang terlibat mengikut peraturan atau prosedur yang ditentukan oleh guru. Contohnya, dalam satu simulasi berkaitan dengan kerja-kerja petani di kebun, kebun sayur musnah dilanda banjir, bagaimana pekerja-pekerja kebun sayur menggunakan pelbagai peralatan semasa bekerja. Pada amnya, simulasi akan berjaya jika melibatkan situasi kehidupan seharian. Simulasi juga digunakan bersama-sama dengan kaedah buku teks, perbincangan dan penyoalan.
Kaedah simulasi merupakan satu kaedah
pengajaran yang sengaja diwujudkan sama dengan
keadaan
dan situasi sebenar dengan matlamat untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Melalui kaedah ini, pelajar-pelajar akan melakukan pembelajaran melalui aktiviti
lakonan secara teratur dan dikawal. Kaedah simulasi melibatkan sosiodrama dan
juga main peranan. Sosiodrama merupakan salah satu aktiviti lakonan yang
menarik serta berdasarkan sesebuah cerita manakala lakonan pula merupakan satu
lakonan secara spontan tanpa melibatkan skrip. Lazimnya kaedah pengajaran jenis
simulasi ini adalah bertujuan untuk mempelbagaikan aktiviti pembelajaran dan
membina sifat positif pada pelajar.
ii) Kaedah Tunjuk Cara
Kaedah tunjuk cara juga dikenali sebagai
kaedah demonstrasi. Dalam mata pelajaran
Sains,
kaedah pengajaran guru adalah penting. Sewaktu pengajaran, kemahiran guru
mendemonstrasikan
langkah-langkah dan juga cara-cara melakukan kerja amali yang melibatkan
penggunaan
alatan tangan di hadapan pelajar secara langsung memberi peluang kepada pelajar
untuk memerhati dan meneliti. Ini juga disokong oleh Ramlah (1992) yang
menyatakan bahawa kaedah demonstrasi telah lama dikenal pasti sebagai teknik
yang paling berkesan untuk kemahiran psikomotor.
Menerusi kaedah pengajaran ini,
pelajar-pelajar akan dapat mencontohi tunjuk cara yang
dilakukan
oleh guru sewaktu pengajaran dengan lebih tepat. Di samping itu, demonstrasi
dari guru juga berupaya untuk membina keyakinan pelajar supaya mereka dapat
melaksanakan demonstrasi secara individu dalam kerja amali contohnya penggunaan
alatan tangan.
iii)
Kaedah Amali
Kaedah amali juga dikenali sebagai kaedah
bengkel. Menurut Zol Azlan (2000), kaedah
amali
boleh didefinisikan sebagai seorang, sepasang ataupun sekumpulan kecil pelajar
dibekalkan dengan alatan untuk menjalankan kerja amali. Guru yang menggunakan
kaedah ini, bertindak sebagai fasilitator, pelajar akan menjalankan kerja-kerja
amali manakala guru hanya memainkan peranan sebagai pemerhati dan juga
membimbing. Menerusi kaedah pengajaran ini, pelajar berpeluang
untukmengendalikan alatan di dalam bengkel sambil membuat tafsiran sendiri.
Kaedah amali merupakan kaedah yang paling praktikal apabila digunakan dan dapat
membantu
pelajar secara langsung dalam proses pembelajaran di dalam bengkel.
iv)
Kaedah Projek
Professor William Kilpatrick (1871- 1965) dlm
Sharani (2007) telah memperkenalkan kaedah
projek
ini. Kaedah projek ini diperkenalkan berlandaskan teori pembelajaran yang
menyatakan
bahawa
hasil pembelajaran pelajar akan menjadi lebih berkesan jika pelajar sering
bersedia untuk
melaksanakan
aktiviti pembelajaran yang dirancangkan dengan cara yang menarik. Melalui
kaedah ini, pelajar akan memerhati satu situasi yang sebenar untuk mendapatkan
hasil. Di samping itu,kaedah ini boleh meningkatkan penglibat pelajar dan
secara langsung mengembangkan kemahiran yang ada pada pelajar yang tidak mungkin
dicapai melalui kaedah lain. Dalam satu pengajaran yang dilaksanakan dengan
kaedah projek secara langsung memberi
kelebihan
kepada pelajar. Menerusi kaedah projek ini, pengetahuan dan kemahiran projek
yang
dipelajari
secara langsung dapat digunakan dalam situasi sebenar.
v) Kaedah Syarahan
Kaedah syarahan juga dikenali sebagai kaeda
kuliah. Menurut Atan Long (1980), guru
dianggap
sebagai individu yang mengetahui segala-galanya dan pelajar sebagai individu
yang tidak mengetahui apa-apa. Ini menunjukkan kepada kita bahawa guru luas
pengetahuan manakala pelajar boleh diibaratkan sebagai ‘tin yang kosong’.
Lazimnya kaedah syarahan sering digunakan dalam pengajaran institute pengajian
tinggi. Melalui kaedah ini, pelajar mendengar pengajaran guru, mencatat nota
dan memikir semula isi pengajaran selepas pengajaran. Dari aspek guru pula,
guru hanya berperanan sebagai fasilitator sahaja. Dalam kaedah ini, sesi
perbincangan tidak dijalankan sewaktu pengajaran.
iv) Kaedah Latih Tubi
Kaedah ini merupakan satu kaedah pengajaran
yang menitikberatkan aktiviti pengulangan
fakta-fakta
atau kecekapan yang diperoleh. Tujuan kaedah latih tubi ini digunakan dalam
pengajaran adalah untuk mencapai taraf penguasaan pelajar terhadap kemahiran di
samping menjamin kekekalannya.
iiv) Kaedah Perbincangan
Kaedah perbincangan merupakan satu strategi
pengajaran yang melibatkan satu aktiviti
perbualan
yang melibatkan di antara pelajar dengan guru di dalam sesebuah kelas. Dalam
sesi
perbincangan,
guru lazimnya menjadi penyelia kepada sesi perbincangan. Pelajar pula memainkan
peranan yang aktif dalam sesi perbincangan tersebut. Terdapat dua jenis bentuk perbincangan iaitu
perbincaangan yang dijalankan di keseluruhan kelas dan juga perbincangan antara
kumpulan-kumpulan kecil. Dalam perbincangan antara keseluruhan kelas,
perbincangan tersebut lazimnya diarahkan oleh guru. Untuk perbincangan kumpulan-kumpulan
kecil pula, sesi perbincangan tersebut lazimnya diketuai oleh pelajar di dalam
kelas tersebut.
No comments:
Post a Comment